IT Hjälp med stöd via nätet

Det finns verktyg som låter någon via nätet logga in i en dator, mobiltelefon eller surfplatta.
Jag har vid flera tillfällen använt verktyget Teamviewer
Programmet är säkert och har fått mycket beröm. Bl a är teamview-apparna godkända av Apple och Google för nedladdning via App Store resp Google play till mobiltelefoner och surfplattor.

För dej som får hjälp via Teamviewer och tycker att den som loggar in utifrån är skum så är det bara ett klick som behövs för att stänga åtkomsten av din dator, mobiltelefon eller surfplatta.

Den version av Teamviewer som vi behöver är dessutom gratis om programmet inte används kommersiellt!
Så här ser programmet ut när man öppnar det på en dator.

För att få hjälp med stöd av TeamViewer måste du först installera TeamViewer-programmet. Så här gör du:

(Detta gick vi igenom på medlemsmötet den 7 maj 2019 )

1. Om  det är i din dator problemet finns:

Klicka på webbadressen här:  www.teamviewer.com/sv/

Klicka nu på den stora knappen med texten LADDA NER GRATIS

Då förbereds nedladdningen och TeamViewers nedladdningssida visas.

Normalt laddas installationsfilen ner till katalogen ”Hämtade filer”.
Filen som laddas ner har namnet TeamViewer_Setup.exe.

Om du av misstag laddar ner filen flera gånger så får filen som du laddar ner andra gången, namnet TeamViewer_Setup(1).exe , den du laddar ner tredje gången får namnet TeamViewer_Setup(2).exe  osv. Alla filerna som du laddat ner vid samma tillfälle är identiska.

Beroende på vilken webbläsare du använder  ser det lite olika ut:

Om du har  webbläsare Chrome kommer filnamnet på den nedladdade filen att visas på webbläsarens understa rad. ”Höger-klicka” på filnamnet och välj Öppna  (Open).

Om du har webbläsare Edge eller Internet Explorer:
En tydligt rad dyker upp längst ner. Den innehåller namnet på den nedladdade filen och några knappar. Klicka på ”Kör”

Om du har webbläsare Firefox så öppnas ett litet fönster där du ser filens namn och lite mera. Klicka på ”Spara filen” (Save File). Det lilla fönstret försvinner.

På TeamViewers nedladdningssida ska du nu upptäcka en pil längst upp långt ut på högra sidan. Pilen pekar neråt och har ett streck under sig. Om pilen blinkar är nedladdningen inte färdig. Vänta!
Därefter klicka på pilen. Då visas en lista med  en eller flera filnamn. Den översta ska vara den senast nerladdade teamviewer filen. Klicka på filen.

Om du har webbläsare Safari så öppnas ett litet fönster där du ser filens namn och lite mera.
Om filnamnet stämmer klicka knappen ”Kör”.

Nu har installationen av TeamViewer  startat.
Ett litet fönster med rubriken ”TeamViewer 14 Installation” ska öppnas.
Om ”TeamViewer 14 Installation” fönstret inte öppnas eller inte har rubriken ”TeamViewer 14 Installation” så har ett fel uppstått och du måste börja om!
I fönstret ska du nu markera ”privat/icke kommersiellt bruk” och därefter klicka ”Godkänn – slutför”.
Nu fortsätter installationen. Den avslutas med att TeamViewer programmet startas.
Därmed är installationen klar!

2. Om  det är i din mobil eller surfplatta problemet finns:

Om det är en mobil eller surfplatta med  Android så ska du starta appen  Google Play (Play butik)

Om det är en  iPhone eller iPad så startar du appen  App Store

I bägge fallen ska du söka efter en app som heter  TeamViewer QuickSupport. Installera den!
Installationen avslutas med att du ”Öppnar” appen.
Därmed är installationen klar!

 

uppdaterad 9 maj 2019, Sören Larsson